NH-träning 281009   

Datum: 2010-03-10 Tid: 21:39:27    

Blev inte så mycket ridning idag, vi tränade horsemanship istället. Och det var...häftigt. Lilla Pors är oftast ganska nonchalant i sitt sätt "jag-har-varit-med-förut" trots att han bara är 3 år. Och när vi började så var han verkligen sån, man fick smacka och peta på honom med spöet för att han skulle gå framåt, och sedan nästan smälla spöet på nosen på honom för att han skulle stanna samtidigt som mig.
Men övning ger färdighet, och i slutet startade och stannade han så gott som samtidigt som mig. Vi fick testa att vända med hästen på både utsidan och insidan om oss, testa att gå slalom samt att gå över en presening. Och allt gick bra, och han lyssnade och var mer uppmärksam på mig för varje grej vi gjorde.
Ellen som gjort detta lite fler gånger än vad jag har gjort behövde inte ens hålla i tyglarna för att Brasse skulle följa henne som en skugga, jag och Pors har en bit kvar, men det var första gången för båda så det kommer väl.

Avslutade med att skritta lite barbacka, och även där lyssnade han bättre än han gjort tidigare. Så jag kommer nog att träna lite på gå-stanna varje gång jag ska rida och se om han är uppmärksam på mig.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0