Longering 071209   

Datum: 2010-03-13 Tid: 12:49:00    

Kom till stallet med tanken att jag skulle leka lite med pållen idag, och kanske se om jag kunde lära honom något trick. Fast det blev inte riktigt som planerat, men nästan^^

Började med att träna lite gå-stanna-gå som uppvärming, och det gick rätt hyfsat. Så länge jag har ett spö i näven så går han på i bra tempo, provade även att trava med honom innan jag gjorde halt och så igång i trav igen, det funkade också, men jag tror knappast att det funkar om jag inte håller i honom.
Testade sedan jojo-leken; först ska man få hästen att backa ifrån en och sedan gå tillbaka(ny info Ellen^^) När han väl förstod att svängande longerlina+pekande spö+smackande+"baackaa"=backa så tog han några steg bakåt, sakta men säkert med mycket beröm=) Han backade dessutom väldigt rakt. Framåt var däremot en helt annan femma, drog jag i linan och smackade så gick han visserligen framåt, men inte rakt. Istället för att komma fram och ställa sig framför mig på samma ställe som han börjat, så ställde han sig bredvid mig, så det får vi träna mer på. Fast det kan ju bero på att longerlinan satt fast i ena bettringen istället för i ett delta.
Longerade sedan lite i skritt och trav, med gummiband för att han skulle träna lite i form, och snälla Ellen sprang och hämtade deltat åt mig så att jag slapp flytta linan och Pors slapp ha allt tryck/drag i ena sidan bara.
Lite galopp blev det också, och OJ vad han laddade, det gick som bara den. Det märks verkligen att han älskar att galoppera! Tack Ellen och Erika som hjälpte mig så att jag slapp springa runt som en tok^^
Avslutade passet med att träna lite gå-stanna-gå, innan jag tog in och borstade av honom innan han fick gå ut i hagen igen!

Hjälpte även Ellen och Erika lite när de longerade Brasse och Grounau. Jag hann mocka 2½ box också innan det var dags att sticka hem så att jag skulle hinna i tid till utvecklingssamtalet.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0