SketchUp...   

Datum: 2010-01-21 Tid: 20:26:25    
Har fortsatt att rita på mitt CAD-hus idag, men hann inte färdigt. Så jag fick lära mig hur jag skulle kunna fortsätta hemma i Sketchup. Så fan heller att det vill som jag vill. Först skulle jag hämta programmet, och det tar en evighet med mitt sega bredband. Installerat och klart ska jag hämta den sparade filen, då är den för det första packad(dock inte full^^) och så teknisk som jag är klarar jag ju verkligen av att packa upp den. Dessutom kände inte datorn igen filtypen, och Sketchup ville inte kännas vid den. Efter många om och men lyckades jag placera filen opackad på skrivbordet och kunde sedan hämta in den i programmet.
Direkt dyker nästa problem upp: lägenheten/huset är i fel skala, så istället för att ha en vägg på 7m så var väggen på ungefär 2m. Och så kan man ju inte ha det. Att programmet dessutom är på engelska gör ju inte saken bättre. Lyckas efter en stund hitta ett "måttband" och komma på hur man gör för att få måttlinjen att stanna kvar, och sedan var det bara att dra lägenheten till rätt mått.
Började sedan rita upp väggarna, hade bara själva ritningen i 2D och ska ha den i 3D. Men naturligtvis tycker programmet att man ska ha "gipsskivor" för fönsterna också...

Har för tillfället gett upp, men ska vara färdigt med det inom en vecka, tillsammans med rapporten om APU:n.

Kram!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0